O mně

Letecký životopis

Kvalifikace a praxe:

 

GA: PPL (A) pilot ICAO angličtina 4

Ultralehká letadla: pilot, instruktor, zkušební pilot, řízené lety VFR, ICAO angličtina 4

motorová rogala: pilot, řízené lety VFR

Praxe od roku 1990

Celkový nálet 3000 hodin

Začátky byly stejné, asi jako u většiny pilotů. Už jako dítě jsem neustále otáčel hlavu k nebi a pohled na jakékoliv letadlo mě naplňoval vzrušením. Protože jsem dospíval za minulého režimu jediná cesta k létání byla přes Svazarm, nebo přes armádu. Šance dostat se k armádnímu letectvu byla téměř nulová a u Svazarmu to také nebylo jednoduché. Přesto jsem u něj v roce 1986 absolvoval základní parašutistický výcvik zakončený 3 seskoky (tehdy ještě na kulatém padáku OVP 68). O 7 let později, to už jsem aktivně létal, jsem si ještě 3x skočil. Tentokrát už ale na padáku typu křídlo.

K létání jako takovému jsem se dostal trochu partyzánskou cestou. Hned po revoluci jsme s kamarády koupili bourané motorové rogalo, opravili ho a zkoušeli létat. Po různých eskapádách jsme se nakonec konečně dostali do vzduchu. Byla to doba kdy se ultralehké létání, jeho pravidla a vůbec vše kolem něj teprve rodilo. jako v každém oboru těsně po revoluci to byl tak trochu Klondike. V roce 1994 jsem u jednoho z prvních inspektorů p. Aleše Salaby na žateckém letišti absolvoval zkoušky a zíkal pilotní průkaz na motorové rogalo. V té době jsem měl už skoro dodělaný svůj vlastní stroj. Křídlo jsem měl tehdy populární Démon M2 potažené igelitovou plachtou, podvozek z duralových trubek a motor z osvědčeného Trabanta. Cestovní rychlost tohoto stroje byla asi tak  45 km/h. Nalétal jsem s ním spoustu hodin a pomalu tak osahával vzdušné moře. Později mi samozřejmě přestal stačit a tak jsem se ohlížel po něčem lepším. Peněz moc nemaje, nezbylo než se opět pustit do vlastní stavby. Křídlo jsem tentokrát koupil starší a podvozek vyrobil opět z duralových trubek. Jako motor jsem použil VW Brouk 1600. Ten jsem zgenerálkoval a upravil pro použití do rogala. Podle posledních zpráv ještě dodnes létá na letišti v Jaroměři.

V roce 1998 jsem se s kamarádem pustil do stavby klasického ultralajtu. Pro stavbu jsme zvolili typ D8 Moby Dick. Na něm jsme si také odlétali výcvik a užili s ním spoustu krásných hodin ve vzduchu. V roce 2002 jsem si udělal kvalifikaci instruktora a od té doby se věnuji výuce létání.  Později také přibyla kvalifikace řízené lety VFR, zkušebí pilot, ICAO angličtina a průkaz pilota na větší letadla tzv. PPL (A).

Ve volných chvílích se také věnuji soutěžnímu létání na našich a jako člen reprentačního týmu i zahraničních soutěžích. Z domácích třeba oblíbeného Letňanského kufru, Poháru F-Airu, nebo některých závodů seriálu mistrovství republiky. Jako asistent team leadra naší reprezentace jsem absolvoval mistrovství světa a evropy v portugalském Castello Branco a francouzkém Levroux. Jako pilot jsem se zůčastnil v roce 2009 mistrovství světa v Jihlavě, kde se mi v kategorii jednomístných aerodynamických letadel podařilo vybojovat 3. místo.

Typy které jsem dosud létal: D 8 moby Dick, Jora, Cora, Aztek, Sluka, Tulák, K8 Šumák, Coyote, Condor, Flamengo, Zenair 601, Zenair 701, Allegro, Storch, Minimax, M7 Ornis, Alfa, Lambáda,  Racek, Zephyr, Faeta, EV 97 Eurostar, Sova, Dynamic a z "velkých" Harmony, Cessna 150, 152, 172, (neoblíbenější C 172RG OK-ALZ) a vyzkoušel jsem také zácvik v akrobacii na Zlínu Z 142.

 

 

 


Kontakt

Libor Frebort

Pelušková 1444
Praha 9
19800


tel: 602655740